Op 26 november gaf Raja Felgata een mediatraining tijdens de derde professionaliseringsdag van dit jaar. Tijdens deze training leerden deelnemers hoe ze de media in het voordeel van hun organisaties kunnen laten werken. Ze leerden te pitchen als een BAAS, kregen handvatten om hun verhaal en organisatie bij de media onder de aandacht te brengen en te houden, en leerden omgaan met vragen vanuit journalisten.
Waarom deze training
Vrouwen zijn vaak minder zichtbaar in de media dan mannen. Terwijl hun verhalen en organisaties juist zo nodig gezien en gehoord moeten worden. Met deze training willen we vrouwen en vrouwenorganisaties hun organisaties handvatten bieden om effectief de media op te zoeken, en hun verhaal te doen. De mediatraining wordt verzorgd door Raja Felgata van Mr. & Mrs. Oasis. Zij weet als geen ander hoe je de media in jouw voordeel -en het voordeel van je organisatie- kunt inzetten. Ze is redacteur, producent, regisseur, interviewer en zet zich al 20 jaar in voor de representatie van mensen van kleur in alle lagen van de samenleving. Ook doet ze presentatieklussen. Kortom; een echte mediaexpert!
Raja merkt dat vrouwen vaak kansen missen om hun verhaal in de media te brengen. Raja probeert met haar kennis de kracht die vrouwen hebben naar buiten te brengen. Dit door ze hun verhaal stevig neer te laten zetten. Want als je het goed aanpakt, kun je de media vóór jou laten werken.
Meerdere voorvrouwen van een vrouwenorganisaties geven aan dat ze willen leren hoe ze hun verhaal kort en krachtig kunnen overbrengen. Een deelnemer vertelt dat er wel eens onverwachts media komt naar bijeenkomsten van haar organisatie, en dat ze het dan lastig vindt om haar verhaal direct krachtig klaar te hebben. Het oefenen van jouw eigen pitch is hier een oplossing voor, dus daar gaan we mee aan de gang.
PITCHEN
Met een pitch kom je meteen tot de kern, en het is dus een goede manier om jouw verhaal effectief en krachtig naar de media over te brengen. Raja leert ons ‘pitchen als een BAAS’:
- Start met ‘waarom’. Dit is het belangrijkst. Wat is jouw kernboodschap? Met de waaromvraag kun je mensen inspireren, omdat je uitlegt waarom je iets doet. En als je de ‘waarom’ niet duidelijk hebt, ga je heel veel vertellen en is er geen focus.
- Breng structuur aan in je pitch; je moet een kop, romp en staart hebben. Open met een krachtig statement, leg in het midden uit waarom jouw product relevant is/ jouw organisatie belangrijk is, en sluit af met een call to action. Op deze manier kun je ook makkelijker je pitch onthouden.
- Verpak je boodschap met beeldspraak.
- Maak je pitch relevant.
- Zorg dat je pitch een knallend einde heeft. Een take-home. Vat samen: ‘Dit is wat we gaan doen, dit is wat je eruit kun halen en wat gaat gebeuren.’ Zorg dat er een positieve take-home en call to action is.
- Een pitch is organisch. Blijf deze oefenen en aanpassen.
- De pitch moet kort en krachtig zijn. Alle punten moeten in zo’n 6 zinnen passen. Het motto van Raja is dan ook: ‘Kort, krachtig en concreet.’
Tijdens een schrijfopdracht gaat de groep vervolgens aan de slag met het op papier krijgen van hun pitch, hun verhaal. Meerdere mensen vinden het moeilijk om hun verhaal in 6 zinnen te vangen. Volgens Raja is het “heel lastig, want je wilt alles vertellen, maar de pitch zorgt ervoor dat je heel snel tot de kern komt.” Na een korte oefening in duo’s gaat iedereen pitchen voor de groep. Dit is leerzaam, maar ook eng. Gelukkig kent Raja oefeningen tegen de zenuwen:
- Adem drie keer snel in door je neus, en blaas dan uit door je mond.
- Als je een baarmoeder hebt: wieg snel je heupen van links naar rechts, terwijl je je bovenlijf stil houdt. Dit is een truc van Kaouthar Darmoni en reguleert de emotie die in je baarmoeder gaat zitten.
De deelnemers houden allemaal een sterke pitch voor de groep, maar er is zeker ook ruimte voor wat feedback. Aan de hand van de pitches van de deelnemers geeft Raja de volgende adviezen:
- Pitch rustig en vanuit openheid, geen gesloten houding en norse blik. Als je pitcht met een lach, kom je heel zelfverzekerd over.
- Gebruik je handen.
- Niet te veel heen en weer lopen, sta sterk.
- Maak het klein en persoonlijk. Met hele algemene uitspraken en grootspraak kom je niet binnen bij de mensen. Met een klein en persoonlijk verhaal wel.
“Pak je kans en wees niet bang om jezelf goed en krachtig neer te zetten. Die bescheidenheid is mooi, maar moet je soms echt aan de kant laten. Want dit is wat veel vrouwen en vrouwenorganisaties tegenhoudt.”
Extra praktische tips:
- Wees niet bang om jezelf te pitchen, offline en online.
- Oefen je pitch en tweak deze elke keer een beetje meer.
- Benader media en journalisten proactief via sociale media.
- Schrijf een goed persbericht en zorg voor een goed persbestand.
- Houd je contacten warm: bel/ mail/ app. Durf te vragen!
Mediatraining en Q&A
Na de pauze krijgen we een training in het omgaan met media en journalisten. We krijgen vele handige handvatten aangereikt. Dit is een top vijf daarvan:
- Een gesprek met een journalist is net een gewoon gesprek. Je kunt in een gesprek met een journalist binnen de kaders van jouw verhaal precies vertellen wat jij wil. Tip: Als je je pitch vaak oefent en tweakt heb je altijd je antwoord klaar.
- Ken je gesprekspartner. Doe altijd je research naar een journalist. Misschien wil je je verhaal wel helemaal niet aan die persoon doen. Vaak denken mensen dat ze verplicht zijn om antwoord te geven, maar kunt gewoon zeggen: ‘Ik heb geen tijd.’ Een aanvullende tip van Hajar Fallah: vraag of je een stuk mag zien voor publicatie.
- Bereid je voor op lastige vragen. Komt er een lastige vraag? Dan moet jij het antwoord eigenlijk al in je broekzak hebben. Maar voel je niet gedwongen antwoord te geven op een lastige vraag. Het is niet erg om te zeggen ‘ik moet er even over nadenken’ of ‘daar heb ik nu geen antwoord op.’ Je kunt ook vragen: ‘Waar komt deze vraag vandaan?’ Dan win je tijd om na te denken over een antwoord.
- Zorg dat je altijd een bruggetje hebt naar jouw eigen verhaal. Laat je niet sturen door de agenda van de journalist, laat je leiden door wat jouw verhaal is. Als jij je houdt aan jouw eigen script en boodschap, dan kan een journalist niet anders dan daarin meegaan.
- Luister en praat rustig. Dan kun je nadenken. Als je uit zenuwen gaat ratelen dan kun je van alles zeggen en dat wordt dan vaak de kop. Focus op jouw pitchkerndoelen, dan maakt niet uit wat journalist zegt.
Hierna is het tijd om het omgaan met kritische vragen in de praktijk brengen. In een professionele setting met mooi ringlight worden organisaties geïnterviewd door Raja, die hen ook lastige vragen stelt. Het is spannend, maar de organisaties doen het goed! Het wordt wel duidelijk dat je snel meer zegt dan nodig is uit zenuwen. Handige tip: zeg nooit te veel. Vaak ga je uit zenuwen meer praten dan nodig is, en daar zou een journalist een kop van kunnen maken die je liever niet ziet.
De aanwezige organisaties hebben veel geleerd van de training, en zijn er ook door geïnspireerd. Een aantal organisaties wil in de toekomst graag vaker samenwerken in het maken van statements naar de media toe, over bijvoorbeeld diversiteit. En ze zijn nog niet uitgeleerd. Zo zegt een deelnemer: “Dit moet echt vervolgd worden hè! Ik geef het nu vast aan!”
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.