Op 14 februari organiseerde het SPE in samenwerking met Blooming Projects de ontwikkelsessie ‘Van idee naar impact: fondsen werven met jouw verhaal’.

Organisaties uit het SPE netwerk zijn afhankelijk van subsidies, omdat er weinig structurele financiële middelen zijn waar zij gebruik van kunnen maken. Om deze subsidies binnen te halen, is een sterk projectplan nodig. Uit signalen blijkt dat dit niet voor elke organisatie vanzelfsprekend is. Dit komt bijvoorbeeld door een verschil in taalniveau, weinig tijd, tekort aan iemand met expertise op fondsenaanvragen en moeite hebben met de maatschappelijke waarde van hun werk naar voren te laten komen.

De sessie werd geleid door Senna Bouteba. In het eerste deel lag de focus op het fundament: een kansrijk projectidee ontwikkelen. Succesvolle fondsaanvragen bezitten dezelfde factoren:

  • Het is belangrijk om een concreet probleem te omschrijven, maar ook een concrete oplossing toe te voegen.
  • Het idee moet beschikken over een breed draagvlak, maatschappelijke toegevoegde waarde, organisatievermogen en doorzettingsvermogen.
  • Het vertrouwen in je eigen idee is belangrijk om je idee over te kunnen brengen.

In het tweede deel staat de maatschappelijke waarde centraal: welke verandering bereik je en waarom is dit urgent? Wat zou er gebeuren als er niets wordt gedaan? Ook laat je zien hoe je tot deze verandering komt en dit doe je aan de hand van tastbare resultaten van de activiteiten die je organiseert om dit doel te bereiken. Dit benadrukt het belang van jouw doel helder hebben. Pas als je dit doel helder en concreet hebt opgesteld, kun je nadenken over hoe je dit doel kunt bereiken en welke activiteiten hierbij zouden passen.

Om een fondsaanvraag overtuigend en pakkend te maken, kan je storytelling inzetten. Storytelling creëert emotionele betrokkenheid van de lezer bij je initiatief. Daarnaast zijn cijfers en feiten op zichzelf best statig, maar zorgen verhalen ervoor dat de impact van een probleem tastbaar wordt.

Daarnaast is een heldere structuur van belang. Een aantal belangrijke elementen zijn het doel van het project, de missie van de organisatie en de activiteiten. De opbouw van een projectplan kan er als volgt uitzien (maar weeg af wat wel of niet belangrijk is voor jou als organisatie):

  • Samenvatting van de projectaanvraag
  • Over de organisatie
  • Aanleiding: de probleemstelling die ten grondslag ligt aan je doel
  • Doel
  • Resultaten (van de activiteiten die leiden tot je doel)
  • Doelgroep
  • Aanpak (activiteiten)
  • Projectorganisatie
  • Samenwerkingspartners inclusief hun rol
  • Planning
  • Evaluatie
  • Communicatie en publiciteit
  • Risico’s (bij kleine aanvragen niet nodig)
  • Verduurzaming
  • Verspreiding aanpak
  • Financiën: begroting en dekkingsplan

De organisaties zijn naar huis gegaan met handvaten om succesvolle fondsaanvragen te doen en hoe je storytelling kan inzetten om je impact over te brengen en te vergroten. De sessie bood niet alleen waardevolle informatie, maar ook praktische tips om hun fondsaanvragen te verbeteren en gerichter te kunnen opstellen. Hieronder lees je nog een aantal interessante signalen en tips die zijn opgehaald tijdens de ontwikkelsessie.

Signalen

  • Er is veel onduidelijkheid over de vereisten bij fondsen voor een aanvraag en waar de focus op moet liggen.
  • De focus bij het introduceren van je organisatie ligt veelal bij de activiteiten die worden georganiseerd, waarbij het doel van de organisaties en de projecten uit het zicht verdwijnt. Dit vermoeilijkt fondsaanvragen, omdat het doel concreet geformuleerd moet zijn voor een succesvolle fondsaanvraag.
  • Het belang van het probleem wat organisaties signaleren overbrengen naar de fondsen kan lastig zijn. Hierdoor is het voor fondsen niet duidelijk wat de urgentie en het belang van het project is.

Tips

  • Maak gebruik van storytelling door middel van verhalen en foto’s. Hierdoor krijgt de projectaanvraag vorm en wordt de lezer meegetrokken in het belang van het project. (Check wel even of het gebruik van foto’s en verhalen is toegestaan)
  • Als je vastloopt tijdens het schrijven van de aanvraag, maak dan eens gebruik van ChatGPT kan ideeën geven, maar ook helpen met het verbeteren van de zinsopbouw. ChatGPT kan het plan niet voor je schrijven, maar is een goed hulpmiddel om ernaast te gebruiken.
  • Een fonds vinden kan erg lastig zijn. FindNFund is hier een goede oplossing voor. Het is een plek waar fondsaanvragen gratis, makkelijk en snel kunnen worden gedaan, waarbij in één klap heel veel verschillende fondsen bereikt worden.
  • Volg de richtlijnen bij het opstellen van je aanvraag, dit verschilt per fonds. Daarnaast is het belangrijk om een relatie te onderhouden met het fonds en het goed af te handelen na toekenning van de subsidie. Dit stimuleert een duurzame samenwerking.
  • Wees concreet en specifiek. Hierbij is het belangrijk om duidelijke voorbeelden, ideeën en feiten te benoemen. Hierdoor laat je geen ruimte voor invulling door de lezer en begrijpt de lezer ook precies wat je bedoelt. Dit zorgt ervoor dat je meer kans hebt op succes.
  • Verspreid je inkomsten. Wees niet afhankelijk van een fonds of subsidie, zodat je geen problemen ondervindt als deze wegvalt.
  • Mocht je afgewezen worden na een aanvraag, neem contact op om de reden te achterhalen. Dit kan helpen bij het schrijven van toekomstige aanvragen.